Wizualizacje architektoniczne i inne

Wizualizacje architektoniczne i inne

Nowoczesne wizualizacje architektoniczne ułatwiają życie przedsiębiorstwom budowlanym czy stricte architektonicznym. Trójwymiarowe projekty graficzne znajdują swoje zastosowanie także w w innych branżach. Przede wszystkim w reklamie, nauce czy szkolnictwie. W każdym przypadku wizualizacje spełniają inną rolę. Raz pełnią funkcję ludyczną, innym razem praktyczną. W zależności od miejsca wykorzystania można wskazać różne rodzaje wizualizacji. Mogą to być między innymi grafiki informacyjne, wykresy trójwymiarowe czy popularne w ostatnim czasie wizualizacje interaktywne.

Rodzaje wizualizacji architektonicznych

W przypadku architektury możemy wyróżnić kilka najpopularniejszych rodzajów wizualizacji. Przede wszystkim są to wspomniane wcześniej wizualizacje interaktywne. Popularnością cieszą się również wizualizacje przestrzenne czy nawet tradycyjne rysunki techniczne. Wszystko zależy od tego, na jaką formę projektu zdecyduje się dany klient.

Zleceniodawca wizualizacji architektonicznej

Kto zleca dzisiaj sporządzenie wizualizacji architektonicznej? Okazuje się, że w tym przypadku można mówić o trzech najważniejszych grupach – firmach deweloperskich, innych przedsiębiorstwach oraz o zleceniodawcach prywatnych.

1. Firmy deweloperskie
Działalności stricte deweloperskie potrzebują wizualizacji po to, by przedstawić wizję swoich projektów jeszcze przed rozpoczęciem budowy. Za pomocą wizualizacji trójwymiarowych klienci mogą zapoznać się z całkowicie realnym obrazem przyszłej inwestycji. Projekty przygotowane przez profesjonalnych grafików często są tak rzeczywiste, że niektórzy decydują się na zakup mieszkań czy wynajem biur jeszcze przed zakończeniem całej inwestycji.

2. Inne spółki
Wizualizacje architektoniczne mogą zamawiać także inne firmy. Na przykład budowlane, remontowe czy wykończeniowe. Wszystko po to, by dokładnie uzgodnić z klientem, jak ma wyglądać ostateczna wizja domu, mieszkania czy innej konstrukcji .

3. Zleceniodawca prywatny
Wykonanie wizualizacji architektonicznej może zlecić również osoba prywatna. Na przykład wtedy, gdy planuje wybudować lub przebudować dom. Wizualizacje trójwymiarowe są praktyczniejsze niż rysunki techniczne pod względem przejrzystości. Warto bowiem pamiętać, że osoba niezwiązana z architekturą łatwiej przyswoi informacje za pomocą nowoczesnej grafiki, aniżeli za pomocą wspomnianego rysunku technicznego.

Konkursy architektoniczne związane z wizualizacjami

Wizualizacje architektoniczne doczekały się również swoich konkursów. Różnego rodzaju firmy, działalności czy instytucje ogłaszają w swoim imieniu konkursy i zawody związane z projektowaniem nowoczesnych wizualizacji po to, by znaleźć czy też odkryć nowe talenty. Wiele ogłoszeń kierowanych jest bowiem właśnie do ludzi młodych, często nawet uczących się. Konkursy architektoniczne to również reklama dla organizatora. Często tego rodzaju przedsięwzięcia ogłasza się również po to, by znaleźć najciekawszy projekt dla danej budowli (np. biurowca, bloku mieszkalnego czy instytucji). Co ciekawe, wygrana wizualizacja musi brać pod uwagę wszystkie cechy nowoczesnego budynku. Są to między innymi bezpieczeństwo, praktyczność czy estetyka elewacji zewnętrznej i wewnętrznej.

Wizualizacje a inne branże

pro estate solutionNowoczesne wizualizacje szybko znalazły swoje zastosowanie w architekturze. Warto jednak zaznaczyć, że nie jest to jedyna przestrzeń, w której wspomniane grafiki są każdego dnia użytkowane. Projekty 3D powstają na potrzeby różnych dyscyplin czy nauk. Idealnie sprawdzają się również w szeroko pojętej reklamie – przede wszystkim jednak tej telewizyjnej.

1. Reklama a wizualizacja
Nowoczesne wizualizacje w przypadku architektury często pełnią funkcję informacyjną. Względy estetyczne – choć istotne – schodzą w tym przypadku na drugi plan. Jeśli chodzi o reklamę, sprawa ma się zgoła inaczej. Trójwymiarowe grafiki emitowane na przykład w telewizji czy pokazywane w sieci internetowej mają przede wszystkim spodobać się odbiorcy i sprawić, by jakiś produkt został skojarzony z nazwą firmy lub konkretnymi usługami. Funkcja ludyczna oraz perswazyjna stanowią w tym kontekście podstawę.

2. Medycyna i nauka
Choć niewiele osób zdaje sobie z tego sprawę, wizualizacje pojawiają się również w szeroko pojętych przestrzeniach naukowych. Dane przedstawione za pomocą grafiki, wykresu czy diagramu okazują się być o wiele bardziej czytelne niż w tradycyjnej formie pisemnej. Wizualizacje ułatwiają zatem zrozumienie pewnych procesów oraz wpływają na ekonomizację języka.

3. Wizualizacje w szkole i na uczelni
W dobie dwudziestego pierwszego wieku system nauczania bardzo się zmienił. W klasach pojawiły się interaktywne tablice, a zeszyty powoli odchodzą w niepamięć na rzecz tabletów i komputerów. Sposób nauczania także ewoluuje. Nauczyciele wykładając wiedzę czy to na uczelni, czy to w szkole starają się przedstawiać swoją wiedzę przy pomocy obrazków, wykresów czy wreszcie wizualizacji. Jest to nie tylko bardziej przystępny sposób wykładania wiedzy, ale również sposób bardziej atrakcyjny – szczególnie dla młodych ludzi.

4. Wizualizacje a praca policji
Choć wydaje się to pewnie nieco dziwne, wizualizacje wykorzystuje się również w dziedzinie policyjnej, jaką jest kryminologia. Przy pomocy odpowiednich programów informatycy mogą odtworzyć przebieg jakiegoś przestępstwa lub stworzyć mapę przedstawiającą miejsca szczególnie niebezpieczne dla obywateli.

Przygotowywane przez grafików i architektów wizualizacje powinny być odzwierciedleniem oczekiwań klientów. Stworzenie profesjonalnego projektu przy współpracy obu stron rzeczywiście przynosi planowane efekty. Możliwość zobaczenia przyszłego domu jest dla rodziny przedwczesnym spełnieniem marzeń. Dla deweloperów wizualizacje architektoniczne są przede wszystkim reklamą oraz informacją dla potencjalnych klientów. Warto jednak pamiętać, że obok wizualizacji architektonicznych pojawiają się również wizualizacje naukowe, medyczne czy pedagogiczne. Wydaje się zatem, że nowoczesna technologia związana z trójwymiarowym obrazem jeszcze długo – i być może coraz częściej – będzie w naszym życiu obecna.